Čo sú spätné odkazy?

Chcete, aby sa váš web zobrazoval na popredných priečkach vo výsledkoch vyhľadávania? Potom určite viete, že si potrebujete vybudovať sieť kvalitných spätných odkazov. Čo je spätný odkaz a na čo slúži, si rozoberieme podrobnejšie.

Charakteristika a typy spätných odkazov

Spätný odkaz je odkaz medzi dvoma URL. Odkazovať môže na webstránky, obrázky, videá, či rôzne súbory. Spätný odkaz môže mať formu linkovaného kľúčového slova, reklamného banneru, sponzorovaného odkazu, prípadne priamo URL adresy.

V závislosti od toho, odkiaľ spätný odkaz smeruje, rozlišujeme dva typy spätných odkazov:

  1. Interné spätné odkazy. Sú to spätné odkazy medzi dvoma stránkami v rámci jedného webu (domény). To znamená, že sa napríklad odkazuje z blogu e-shopu na konkrétnu kategóriu produktov a podobne.
  2. Externé spätné odkazy. Tie smerujú na web z externého prostredia. Ide teda o spätné odkazy smerujúce z jednej domény na inú doménu.

Význam spätných odkazov

Pre návštevníkov webu majú spätné odkazy význam v tom, že ich priamo presmerujú na žiadaný obsah. Návštevník webu sa tak jednoducho dostane tam, kam chce alebo potrebuje, a to bez nutnosti zložitého „preklikávania“ alebo hľadania na webe.

V rámci optimalizácie pre vyhľadávače majú spätné odkazy dôležitú úlohu. Ovplyvňujú pozície webu vo výsledkoch vyhľadávania. Vyhľadávače totiž považujú kvalitné spätné odkazy za určitú referenciu, ktorá hovorí o popularite, respektíve kvalite webu, na ktorý sa odkazuje.

Nie je možné celkom presne kontrolovať, odkiaľ prichádzajú spätné odkazy na web. A to najmä v prípade, ak sa na váš web odkazuje prirodzene, teda ľudia ho šíria alebo zdieľajú „dobrovoľne“. V prípade cieleného budovania spätných odkazov je však dôležité uprednostniť kvalitu pred kvantitou. Čo to znamená? Je dôležité, aby spätné odkazy pochádzali z hodnotných webov s vysokým PageRankom (aspoň 3) a zároveň aby spätné odkazy prichádzali z webov, ktoré s tým vašim obsahovo (tematicky) súvisia.

Spätné odkazy sú rozhodujúci faktor, ktorý priamo ovplyvňuje pozíciu webu vo výsledkoch vyhľadávania. Aj keď získanie prirodzených spätných odkazov je náročné, ide o tie najkvalitnejšie spätné odkazy. A čím viac kvalitných spätných odkazov získate/vybudujete, tým vyšší PageRank môžete od vyhľadávača (Google) získať.